Viisi keinoa luoda vakuuttava yritysilme

Yritysilme on pääsylippusi asiakkaan luottamukseen.

Yritysilme koostuu niistä yrityksen visuaalisista elementeistä, joista se tunnetaan eli se muodostaa yrityksen visuaalisen ilmeen.

Yritysilmeen on tarkoitus myös antaa uskottava ensivaikutelma yrityksestä. Jokainen tietää, miten tärkeää on ensivaikutelma. Sen tarkoitus on herättää halu kuulla lisää. Toimivan yritysilmeen tehtävä on tuoda asiakkaalle tunnettavuutta, uskottavuutta ja erottaa yritys sen kilpailijoistaan.

Ensivaikutelma voi sisältää kaikkea, mitä koostuu eri visuaalisista elementeistä. Se voi olla hyvinkin merkitsevässä asemassa, kun ihmiset tekevät ostopäätöksiä. Värit, pakkaukset, kotisivut, someilme – kaikki ovat osa yritysilmettä. Yritysviestiäsi tukevalla visuaalisuudella vangitset ja saat yleisön kiinnostumaan.

YIRTYSILMEEN LUOMINEN

Yritysilme pitää sisällään:

  • Yrityksen nimen visuaalinen käyttö
  • Logot ja liikemerkit
  • Värimaailma, graafiset elementit ja typografia
  • Graafinen ohjeistus
  • Lomakkeistot
  • Verkkosivut (verkkokauppa)
  • Sosiaalinen media
  • Messuosasto
  • Liiketilat
  • Esitteet ja muu kirjallinen myyntimateriaali
  • Käyntikortit
  • Pakkaukset, myös esimerkiksi verkkokaupasta ostettujen tuotteiden lähetyspakkaukset

Yritysilmettä ei kannata muuttaa usein, mutta sen kirkastaminen aika ajoin on paikallaan. Tämä täytyy tehdä perusteellisesti  suunnitellen ja toteuttaen. Vanhanaikaiselta näyttävä yritysilme ei ole myyvä.

1. Luo yhtenäinen yritysilme ja laatumielikuva

Luo yritysilme aina ajatellen kohderyhmääsi. Pääsääntöisesti käytä samaa yritysilmettä kaikkialla. Siten asiakkaat tunnistavat joka mediasta yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi. Vakuuttava ja ammattimainen yritysilme lisää tunnettuuden lisäksi myös luottamusta yritystäsi kohtaan. Myynti perustuu luottamukseen.

Yritysilme luo laatumielikuvaa tai muuta mielikuvaa, jonka haluat yrityksestäsi ja tuotteistasi tulevan mieleen. Heijasta yritysilmeellä tuotteiden ominaisuuksia, kohderyhmää ja yrityksen arvoja. Markkinoidaanko tuotetta erittäin korkealaatuisena? Naisellisina? Ylellisinä? HI-TEC -tuotteina?

2. Älä käytä liikaa värejä, elementtejä ja fontteja

Yksinkertaisuus on kaunista. Jotta potentiaalinen asiakas saa yritysilmeen perusteella mahdolisimman nopeasti haluamasi mielikuvan, käytä rajallista määrää elementtejä. Liian täyteen ahdettu mainos tai kotisivu antaa sekavan kuvan. Sen sivuuttaa helposti, koska lukeminen on hankalaa. Pidä huoli, että tulet sisältötulvassa huomatuksi. Muista, että ostopäätökset tehdään tunteilla.

3. Yritysilmeen ei tarvitse syleillä koko maailmaa – vain kohderyhmääsi

Yritysilmeen tarkoitus on vakuuttaa kohderyhmäsi. Rajaa ja määrittele tarkkaan kohderyhmäsi, sillä sitä tietoa tulet tarvitsemaan monessa asiassa. Jos mahdollista, kysy mielipiteitä siihen kuuluvilta henkilöiltä. Muista, että erityisesti pienessä yrityksessä myös sinä saatat olla osa yritysilmettä. Visuaalisuuteen voi kuulua myös vakiintuneesti kuvat henkilöstä / henkilöistä,  jotka ovat mukana rakentamassa myös henkilöbrändiä.

4. Varmista, että ydinsanomasi tulee selkeästi esiin

Yritysilme vastaa yrityksen identiteettiä ja arvoja ja välittää tavoiteltavaa mielikuvaa sekä erottuu kilpailijoista. Käytä visuaalisuutta hyväksesi kun teet tärkeysjärjestys selväksi lukijalle – hänen ei tarvitse miettiä, mikä on pääasia. Korosta tärkeimpiä asioita. Visuaalisuus jää paremmin mieleen kuin teksti. Käytä värejä ja fontteja kiinnittämään huomiota pääasiaan.

5. Jos et osaa itse, käytä ammattilaista

Huono yritysilme antaa heti sekavan ja epäammattimaisen kuvan koko yrityksestä. Saatat menettää asiakkaita palkästään kotikutoisen näköisen visuaalisen ilmeen vuoksi. Muista, että kun yritysilme antaa ammattimaisen kuvan, myös yritykseen ja sen tuotteisiin luotetaan enemmän. Varmista myös, että kuvat ovat hyvälaatuisia ja että kaikki, mikä näkyy yrityksestä ulospäin, on ammattimaisen näköistä.

Jos ulkoistat yritysilmeen tekemisen, anna riittävät tiedot tekijälle. Kerro omin sanoin yrityksen arvot, kuvaavat sanat, asiakaslupaus, yrityksen toiminta, kilpailuetu ja mitä haluat yritysilmeellä ja kuvilla viestittää. Mitä yritys sinulle edustaa ja mitä haluat sen edustavan ulospäin?