VISUAALINEN MARKKINOINTI

Vuoden 2018 Panthone-väri on ultra-violetti

 Panthone perustelee värivalintaansa vuodelle 2018 paljon. ”Ultravioletti” korostaa ja kommunikoi esimerkiksi dynaamisuutta, luovuutta  ja monipuolisuutta. Pakkauksissa se ja sen eri vivahteet luovat ylellistä vaikutelmaa ja korostavat yksilöllisyyttä.

Visuaalisuus suuressa kyselyssä viestinnän ykköstrendi 

Visuaalisuus on tas noussut esiin mediassa, Nyt kyseessä oli maailman laajin strategista vistintää ja PR-toimintaa käsittelevä tutkimus. Tutkimukseen osallistui 50 maata. Tänä vuonna vastauksia kertyi lähes 3 400. Tiedon visualisoinnin tärkeimpinä listattiin videot, infografiikka ja instant-kuvat. Ilman niitä strateginen viestintä ei enää pärjää.

Sanat eivät riitä ja visuaalisuuden osaajia kaivataan

Visuaalisuus on viestinnässä vähintään yhtä tärkeää kuin sanat, joskus jopa tärkeämpää.

European Communication Monitor 2017 -kyselyssä viestinnän ykköstrendiksi nousi kyselyn visuaalisuus. Sanat yksin eivät siis riitä. 

Visuaalisuus on oma taitolajinsa, eivätkä kaikki osaa sitä. Tärkeää on huomata ja tunnustaa, jos tarvitsee siihen apua. Visuaaliset taidot koetaan olevan huonot: kyselyssä  joka toinen vastaaja koki oman kyvykkyytensä visuaalisuuden luomisessa puutteelliseksi. Vain 12,1 % vastaajista mainitsi visuaalisen viestinnän vahvuudekseen. Kuitenkin  94,4 % viestintäihmisistä katsoo, että visuaalisilla elementeillä on kasvava merkitys tulevaisuuden strategisessa viestinnässä.

Huonosti puettu, vaikkakin hyvä sisältö, syö yrityksen ammattimaisuutta ja brändin uskottavuutta. Tarvetta visuaalisuuden taitajille siis on. Haasteita ulkoistamisessa on, että sisältö ja visuaalisuus tukevat toisiaan ja puhuvat samaa kieltä. 

Jos visuaalisuutta ei osata, mutta se on viestinnän ykköstrendi, asialle voi ja pitäisi tehdä jotain. Tämä on se asia, mihin kannattaa panostaa ja missä ei kannata säästää.

Visuaalisuus violetti

Violetin mystiikkaa

Violetti on aina kiehtonut minua. Siinä on jotain mystistä, niin kuin se olisi enemmän kuin väri. Violetin eri sävyt ovat kuin jokainen oma värinsä ja luovat kaikki erilaista tunnelmaa. Oma lempisävyni on aina ollut aavistuksen punaisempi violetin sävy. Ehkä se punaisuus muuntuu mielessäni lämmöksi ja voimaksi.

Violetti sijoittuu myös värien ”lämpimyysasteikolla” mielenkiintoiseen paikkaan. Siinä on punaisen energiaa ja voimaa samalla kuin sinisyys luo tiettyä ”hengellisyyttä” ja tyyneyttä. Violettiin liitetään yleisesti innovatiivisuus, mielikuvitus (ehkä jopa yliluonnollisuus), yksilöllisyys, ystävällisyys, herkkyys ja luovuus. Luonnollisesti väreihin yleisesti liitettävät tunteet ja asiat eivät päde jokaiseen ihmiseen, vaan ovat suuren yleisön enemmistön assosiaatioita. Uskon kuitenkin,   että markkinoinnissa ne ovat hyviä tietää ja tunnistaa.

helposti Yrityksen väreiksi tulee valittua omia lempivärejä. Ehkä oma vaisto usein on oikeassa ja ne toimivat myös kyseiseen bisnekseen ja kohderyhmään, mutta ennen niiden päättämistä kannattaa vilkaista eri värien merkitystä ja katsoa kilpailijoiden värivalintaa. Millä perusteella ja miten onnistuneesti kilpailijat ovat valinneet värinsä? Ja mikä tärkeintä, miten erottautua, mutta samalla löytää tilanteeseen oikeat värit?