Hyödynnä Facebook-ryhmät ja muu sosiaalinen kuuntelu markkinoinnissa

Yksi usein unohdettu ja mielestäni aliarvostettu markkinoinnin keino on sosiaalinen kuuntelu. Sosiaalisella kuuntelulla tarkoitetan bisnekseen liittyvän tiedon, kuten alan uutisten ja niistä syntyvän keskustelun seuraamista verkossa eri kanavissa. Tärkein sosiaalisen kuuntelun hyöty on kohderyhmään ja heidän tarpeisiinsa tutustuminen. Olen oppinut kantapään kautta, miten paljon tietoa ja mahdollisuuksia tämä tuo!

Sosiaalisen kuuntelun tärkein lähde ovat varmasti Facebook-ryhmät, joista etsitään tietoa, vertaistukea, vastauksia kysymyksiin ja yleisesti vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Koska ryhmät ovat yleensä kerääntyneet hyvin selkeästi tietyn intressin ympärille, sosiaalista kuuntelua on helppo tehdä olemalla ryhmässä ja seuraamalla keskustelua. Samalla opit, voit tarjota apua, profiloidut asiantuntijaksi ja verkostoidut. Lisäksi voit tehdä tarjouksia ja itseäsi, yritystäsi ja tuotteitasi tai palveluitasi tunnetuksi.

Video blogin sisällöstä ja aiheen valinnasta

Video on esimmäinen ja ei ihan mennyt nappiin, mutta julkaisen sen sillti. Ehkä sinullakaan ei ensimmäinen video ollut parhaimmistoa…

Sosiaalisen kuuntelun keinoja

  • Opi tuntemaan kohderyhmäsi. Seuraa keskusteluja: mitä kysytään, mitä he arvostavat, mitkä ovat potentiaalisten asiakkaidesi ongelmat ja mistä he ovat kiinnostuneita. Vie tämä tieto myyntiin ja vertaa nykyisiin myyntiargumentteihisi. Seuraa myös kohderyhmäsi käyttämää kieltä ja puhu heille heidän omalla tavallaan.
  • Google alerts -voit saada aina tiedon, kun verkossa mainitaan määrittelemäsi sana / sanat
  • Seuraa, mitä alan vaikuttajat sanovat. He todennäköisesti ovat tutkineet juuri tämän hetken tilannetta ja vastaavat ajankohtaiseen informaatiotarpeeseen. Pyri yhteistyöhön heidän kanssaan.
  • Etsi, mitä sinun yrityksestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi puhutaan. Brändi koostuu mielikuvasta yrityksestä ja suuri osa sitä on se, miten yritykseesi suhtaudutaan ja mikä tunteita se herättää kohderyhmässäsi. Sosiaalisella kuuntelulla opit mahdollisesti ymmärtämään, oletko onnistunut brändin rakentamisessa haluamallasi tavalla. Tässäkin voit käyttää Google Alerts-toimintoa.
  • Löydä vallitsevat trendit ja pysy ajan tasalla. 
  • Ratkaise OIKEITA ONGELMIA. Kun opit tietämään, mikä todella valvottaa kohderyhmääsi öisin, pystyt vastaamaan juuri siihen ”huutoon”.
  • Seuraa kilpailijoita: mitä he tekevät ja mitä heistä puhutaan. Mieti jälleen kilpailuetuasi ja onko se sitä, mitä sosiaalisen kuuntelun perusteella kohderyhmäsi arvostaa enemmän kuin mitä kilpailijasi pystyy tarjoamaan. Vai voisitko tarjota jotain lisäetua, mitä kohderyhmäsi tuntuu kaipaavan? Muista, että aina tarpeet eivät ole suoraan luettavissa vaan ne löytyvät rivien välistä: kohderyhmä ei suoraan osaa kaivata ratkaisua ongelmaan, mutta tiedät, että ongelma on olemassa. Seuraa, mitä kilpailijat tekevät hyvin ja mitä huonosti.
Luo kontakteja
Facebook-ryhmissä verkostoidutaan. Voit löytää yhteistyökumppaneita ja asiakkaita.
Kerro itsestäsi, yrityksestäsi ja tuotteistasi
Tuo esiin keskustelussa raikaisuja ongelmiin tai jopa markkinoi.
Esitä mielipiteitä, osallistu keskusteluun
Vaikuta ja tee itseäsi tunnetuksi asiantuntijana ja mielipidevaikuttajana.
Tuo liikennettä sivuillesi
Jos linkit ovat sallittuja, laita sopiviin kohtiin linkkejä mielenkiintoisiin blogeihisi, tuotetietoihin, kampanjasivuihin tai vain etusivulle.
Ideoi, herätä uusia tarpeita, saa ihmiset kiinnostumaan
Profioidu asiantuntijana ja ongelmien ratkaisijana. Samaistu ja ole lähestyttävä.
Kuunteja ja opi
Seuraa keskusteluja. Kuuntele kieltä, sävyjä, aiheita ja ongelmia. Opi tuntemaan kohderyhmäsi.
Tee mainoksia ja muuta promoamista
Jos ryhmän säännöt sallivat, voit laittaa suoraan kuva-tai videomainoslinkin tai kertoa tarjouksestasi.
Tarjoa ja hanki asiakkaita
Kun jollain on selkeä tarve, johon voit vastata, jatka keskustelua yksityisviesteillä ja toimita pyydettäessä tarjous. Kerro referensseistä, onnistumisistasi, osoita olevasi asiantuntija..
Käytä tietoa hyväksi
Kirjoita ylös toistuvia aiheita, kysymyksiä, kohderyhmän käyttämää kieltä ja kanavia. Yritä samaistua kohderyhmään. Mieti ostopulkuja ja tyypillisiä ostajapersoonia.

Some on siis pullollaan yhteistyökumppaneita, potentiaalisia asiakkaita ja sellaisia, jotka ovat valmiita ostamaan. Yhteistyökumppanini on loistava löytämään asiakkaita näistä keskusteluista: somen eri ryhmät ja keskustelupalstat ovat erittäin varteenotettavia paikkoja saada asiakkaita – usein ilman mainoksia.

Maineen hankkiminen somessa on myös tärkeä seikka. Sana voi levitä todella nopeasti ja jos olet esimerkiksi kapean alan asiantuntija, voit huomata pian saavasi yhteydenottoja, joiden alkuperästä et tiedä mitään.

Somessa ”roikkuminen” on oikein tehtynä siis myös bisneksen tekemistä. Voit saada viestisi hyvin nopeasti kohderyhmällesi ja paremmin kuin millään muulla tavoin. Käytä siis tämä hyödyksi, mutta älä tyrkytä: ryhmissä toimiminen vaatii pelisilmää, koska kannattaa osallistua ja milloin on parempi seurata ja kuunnella.

Ota siis tämä tehokeino käyttöösi ja osaksi arkea. Muista kuitenkin laskea omalle ajallesi arvo: kuinka paljon voit ja  sinun kannattaa käyttää aikaa kohderyhmään tutustumiseen. Ota sosiaalinen kuuntelu mukaan myös ajankäytön suunnitelmiisi, koska tästä todella hyödyt.

Digitaalinen markkinointi