Hakukoneoptimointi eli SEO on pienen yrityksen tärkeimpiä kilpailukeinoja

Hakukoneoptimoinnilla saat kiinnostuneet löytämään tarjoamasi ratkaisun heidän ongelmaansa. Hakukoneoptimointi on yksi tärkeimpiä keinoja saada ihmisiä tulemaan sivuillesi. Jos kukaan ei tiedä tuotteestasi, ei kukaan sitä osta.
Hakukoneoptimointi varmistaa, että yrityksesi tuotteet tai palvelut löytyvät hakutuloksissa. Tämä on etenkin pienen yrityksen todellinen helmi kilpailussa, jos tekee sen hyvin. Vaikka sen ulkoistaisi kokonaan tai osittain, kannattaa perusasiat ymmärtää myös itse. Itse olet alasi ja yrityksesi asiantuntija ja sitä osaamista tarvitaan tässä.
Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi. Markkinat muuttuvat ja hakukoneet muuttavat periaatteitaan. Uusia hakukoneita ja hakumuotoja tulee koko ajan.
Olen itse aikanaan päättänyt päästä Googlen ensimmäiselle sivulle ilman mainoksia ja saavutin sen. Se on mahdollista myös sinulle. Ilmaiseksi.

Hakukoneoptimointi tuo asiakkaat sivuillesi. Luo laadukasta sisältöä ja varmista, että he eivät pety.

Optimoi sisältö:

Sisällön kannalta olennaisinta on saavutettavuus, sisällön vastaavuus aiheeseen ja laatu. Kirjoita sisältö edellä, mutta hakukoneoptimointi huomioiden. Ota huomioon hakukoneoptimointiin vaikuttavat asiat, mutta luo kohderyhmällesi kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä. Etsi luontaisia tapoja saada tekstiin olennaisia asioita ja sanoja.
Sisällön täytyy olla siis sitä, mitä kohderyhmäsi olettaa sen olevan. Lisäksi hakukoneoptimointikin korostaa helppolukuisuutta ja sitä, että sisällön voi jakaa helposti.
Google seuraa sisältösi laatua kävijöiden käyttäytymisellä. Jos kävijät lähtevät sivuiltasi pois nopeasti (bounch rate), on se Googlelle merkki siitä, että sisältösi on huonoa.
Mobiili-ystävällisyys on tärkeää. Google on muuttanut indeksointiaan sen mukaan, miten sivut toimivat mobiilissa (lisätietoja). Mobiili-ystävällisyydestä lisää Neil Patelin blogissa.
.
Pienyrityksen hakukoneoptimointi

Syötä ja muuta Googlelle tietosi

Lisää sivusi Googlen rekisteriin täällä.

Tustustu myös Google Search Consoleen, joka on on Googlen maksuton palvelu, jonka avulla voit seurata ja ylläpitää sivustosi näkymistä Google-hakutuloksissa. Lue lisää Search Consolesta  ja miksi ja miten sitä käytetään. 

Mobiiliystävällisyys

Mobiiliystävällisyys (eli responsiiviset sivut) on yksi Googlen hakukonekriteereistä. Siitä on paljon ohjeita ja sen toteuttaminen riippuu paljon mediasta ja kotisivujen yhteydessä kotisivualustasta tai esimerkiksi WordPress-teemasta. Mobiiliystävällisyys kannattaa testata. Katso mahdollista mobiilin esikatselunäkymää ja testaa sivuja myös omilla mobiililaitteilla.

Miten Google-haku – ja muu maailma – näkee sivustosi?

  • Mitkä hakukyselyt johtavat sivustosi näkymiseen hakutuloksissa?

  • Tuovatko jotkut kyselyt enemmän kävijöitä sivustollesi?

  • Näytetäänkö tuotteidesi hinnat, yrityksen yhteystiedot tai tapahtumat monipuolisissa hakutuloksissa?

  • Mitkä sivustot sisältävät linkkejä omille sivuillesi?

  • Näkyykö sivustosi oikein mobiililaitteilla hakuja tekeville käyttäjille?

  • Sivuston syöttäminen Googlelle, seurantakoodin luominen ja käyttäminen (ks. alla Google search console)

  • Googlen vaatimaa latausnopeutta ja muita vaatimuksia voit testata täällä.

Muista, että hakukoneoptimointi ei koske vain sanoja, vaan myös visuaalista sisältöä, kuten kuvia ja videoita. YouTubesta haetaan paljon sisältöä ja esimerkiksi Pinterest lanseerasi juuri uuden visuaalisen hakutyökalun.

Hakukoneoptimointiin vaikuttavia tekijöitä:

  • Sisältö

  • Mobiili-ystävällisyys
  • Kauanko henkilö on sivuillasi

  • Linkit sivuillasi ja sivujesi linkit muualla 
  • Avainsanat. Priorisoi avainsana alkuun (käytä esim. Googlen avainsanatyökalua)

  • Otsikot (käytä avainsanoja jos mahdollista)

  • Linkkien määrä (sisäiset ja ulkoiset)

  • Kuvien nimet ja alt-tekstit, kuvien määrä

  • Some aktiivisuus, päivitykset, sisältö, kuinka suosittuja sivustosi ovat eri kanavissa

  • Url-päätteet sivuilla ja artikkeleissa, lyhyet url. avainsanat (vain1-2!), luettavissa olevat url-osoitteet (kirjaimia -> ei numeroita, ”turvallisia kirjaimia ja merkkejä kirjaimet ja !eri valuuttamerkit 

Hakusanaoptimoinnin vaiheet

Erilliset hakusanat ovat olennaisia, mutta tärkeää on myös pysähtyä miettimään, mitä tarjoat ja kenelle ja mikä on kilpailuetusi (mikä on se, jota asiakas tietää arvostaa ja etsiä).

Hakusanoista kannattaa muistaa, että itse keksimät hakusanat eivät aina olekaan tehokkaimpia, ihmisen enemmän käyttämiä tai kilpailun kannalta parhaita. Siksi objektiivinen näkemys auttaa paljon. Avainsanojen etsimisessä voi edetä näin:

1. Tee lista olennaisista, yritykseesi ja toimialaasi liittyvistä aihealueista

Millä sanoilla haluaisit yrityksesi olevan merkittävä kohderyhmällesi? Mitkä ylemmän tason asiat ja sanaryhmät ovat tärkeitä alalla?  Mitkä ovat niitä aihealueita, joilla haluat loistaa? Mitkä ovat kilpailuetusi ja ajattelet niiden olevan myös asiakkaiden silmissä? Käytä myöhemmin näitä aihealueita ja sanalistoja avainsanojen valitsemiseen.

2. Listaa aihealueisiin ja sanaryhmiin liittyviä sanoja

Listaa jokaiseen aihealueeseen liittyviä sanoja tai sanapareja. Mitkä ovat niissä kaikkein olennaisimmat?

Tämä ei välttämättä ole helppo harjoitus. Aihetta voi lähestyä esimerkiksi miettimällä mitkä sanat toistuvat myyntikeskusteluissa. Tee sosiaalista kuunteluja; seuraa somen keskusteluja, twiittauksia ym. Mitä sanoja asiakkaasi käyttävät?

3. Tutki nämä avainsanat Googlella

Google on edelleen suurin hakukone, mutta luonnollisesti muitakin kannattaa tutkia. Jos sinun on vaikea keksiä avainsanoja, yksi helppo tapa on laittaa Googleen joku vastaava sana ja katsoa, mitä siihen liittyviä hakutermejä Google antaa. Tästä saa helposti ideoita hakusanoihin, joita kannattaa harkita. Voit jopa katsoa termiin liittyvien sanoihin liittyviä sanoja.

4. Kokeile parhaiden sanojen yhdistelmiä jokaisesta aihealueesta

Usein käytetään useamman sanan avainsanayhdistelmiä, jotka sisältävät 3-4 sanaa. Kohderyhmäsi ja yritystoimintasi sekä tuotteesi tai palvelusi määrittelevät pitkälti sen, millaisessa muodossa ja kuinka pitkiä sanoja käytät. Pääavainsanat ovat yleensä lyhyitä, yhden sanan avainsanoja.

Muista, että ihmiset hakevat usein kysymyksiin vastausta ja hakutermit ovat usein kysymyksiä: ”Miten kirjoitat hyvän blogin?”

5. Miten kilpailijat sijoittuvat näiden avainsanojen käyttämisessä?

Aina ei kannata käyttää samoja, paljon kilpailtuja avainsanoja.  Olennaista on, miten haluat erottautua kilpailijoista ja mitä tarjoat enemmän ja erilaista, joka tuo lisäarvoa asiakkaalle. Millä sanoilla asiakas hakee juuri sitä ominaisuutta verkosta? 

Huomaa, että joissakin sanoissa voi olla pienillä vivahteilla iso merkitys, missä muodossa olevaa sanaa käytetään haussa tai mitä synonyymiä.

Mitä paremmin ymmärrät omat ja kilpailijoiden eli alan avainsanojen merkitystä, sitä paremmin ymmärrät kilpailua ja saat itsellesi kilpailuetua.

6. Käytä avainsanatyökaluja karsimaan listaasi

Säästä kuitenkin luonnokset. Avainsanoja käytetään kuitenkin yllättävän vähän määrällisesti. Vieressä on listattu avainsanatyökaluja.

Mitä avainsanat ovat ja miten ne löydetään?

Tehokkaat avainsanat ovat menestyvän nettibisneksen edellytys. Oikeat avainsanat ovat sanoja, joita ihmiset käyttävät hakukoneissa etsiessään tiettyyn ongelmaan ratkaisua, tuotteita tai palveluita.

Markkinoijan kannalta yritetään optimoida sivut niin, että ne löydetään ne termit, joita ihmiset käyttävät etsiessään ratkaisua, jonka pystyt tarjoamaan. Hakukoneoptimointi toteututaan eri kotisivualustassa hiukan eri tavoin, mutta suurin haaste on löytää oikeat avainsanat kuin itse hakukoneoptimoinnin toteuttaminen. Myös Google muuttaa jatkuvasti perusteita, joilla eri yritykset ja sivustot nousevat hakutulosten kärkeen. Kaikkein suosituimmat hakusanat eivät siis ole välttämättä kaikkein tehokkaimpia avainsanoja.

Hakukoneoptimoinnin apuvälineet – Ilmaisia avainsanatyökaluja

Google AdWords Avainsanojen suunnittelija

Paras työkalu suomenkieliseen avainsanatutkimukseen. Tämä vaatii kirjautumisen Google-tilin ja kirjautumisen Googlen mainosjärjestelmään.

Google An alytics

Google Analytics on web-analytiikkaohjelma, jolla sujuu mm. sivuston liikenteenseuranta ja käyttäjien selainten ja liikkumisen analysointi. Sen käyttö edellyttää seurantakoodia jokaisen sivun lähdekoodissa. Analytics antaa erittäin paljon arvokasta tietoa sivujesi käytöstä, jota voit hyödyntää markkinoinnissa. Katso alla analytics koodin luominen ja asentaminen. 

Keyword Discovery Free Search Term Suggestion Tool

KeywordDiscoveryn ilmainen versio näyttää sekin enintään 100 ensimmäistä ehdotusta annetun avainsanan perusteella.

Google Trends

Google Trends soveltuu hakusanojen suosion vertailuun. Lisätietoja Google Trends:n käytöstä löydät täältä:  Google Trends ja Webmaster Tools avainsanatutkimuksessa.

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools (Verkkovastaavan työkalut) edellyttää, että sinulla on jo sivusto. Webmaster Toolsilla voi saada ideoita sanoista, joita ei tule avainsanojen suunnittelijan ehdotuksissa helposti vastaan.

Sosiaalinen media ja sosiaalinen kuuntelu

Kannattaa myös seurata, millaisia juttuja päätyy etusivuille somessa ja somepalveluissa, Seuraa somea yleisesti ja miten kohderyhmäsi puhuu heitä kiinnostavista asioista ja mitä termejä he käyttävät.

Meta description  / Metakuvaus -tagi on yksittäisen sivun kuvaus eli tiivistelmä, joka näkyy Google-hakutuloksessa otsikon alapuolella. Meta description -tagi voi olla maksimissaan 154 merkkiä pitkä. Sen tulee olla lyhennelmä sivun keskeisestä sisällöstä ja kertoa mahdollisimman houkuttelevalla tavalla sivustosta, jotta kävijä kiinnostuisi klikkaamaan itsensä sivustolle. Kannattaa sisällyttää avainsana ja sen taivutusmuotoja – ei kuitenkaan liikaa. Jos sen jättää tyhjäksi, Google ottaa satunnaisesti tai tekstin alusta tietyn määrän ja teksti loppuu kesken. Kun määrität sen, voin upottaa sinne avainsanojakin.

Katso, että sivukarttasi on mahdollisimman yksinkertainen. Blogin pitäminen täysin eri domainin alla eri järjestelmässä sekoittaa Googlea ja sen pitämisestä ei silloin saa sellaista hakukoneoptimoinnin lisäetua.

Lisätietoa pienyrityksen hakukoneoptimoinnista:
socialmediatoday.com: 55 SEO facts all small business website owners need to know