Markkinoinnin sovellukset hyötykäyttöön

Somen syövereihin voi upota ja kannattaakin miettiä, missä mediassa on tärkeää olla kunnon panostuksella kuin kaikissa jotenkin;

Somessa kannattaa olla esillä ammattimaisella ilmeellä.  Noudata annettuja kuvakoon ohjeita, esimerkiksi väärän kokoinen kuva voi näyttää hyvin huonolta. Eri sosiaalisen median kanavien kuvakoot on koottu selkeästi tässä Hubspotin  artikkelissa (varmimman tiedon saa aina kyseisen kanavan omista neuvoista).

Kuvat ja kuvankäsittely

Etsi erilaisia katseenvangitsijoita, kuvia, jotka eivät ärsytä mutta herättävät. Teennäiset toimistokuvat ovat paljon käytettyjä ja monen inhokkeja.
Kuvia ei tarvitse käyttää juuri sellaisina kuin ne löydät. Voit esimerkiksi muuttaa kuvien väriä tai rajata niitä  alla mainituilla osovelluksilla, Usein asiaan liittyvä kuva on hyvä, mutta joskus kaunis luontokuvakin voi koristaa minkä tahansa tekstin.

Voit tehdä näillä myös itse tekstikuvia. Kuitenkin Facebook-mainoksissa kannattaa muistaa, että myös kuvassa oleva teksti lasketaan tekstin määrään ja raja on tiukka.

Eri sovelluksia kuvankäsittelyyn:

  • Suosituin ja eniten suositeltu ohjelma kuviin ja myös tekstien yhdistämiseen on Canva: maallikkokin luo kuvan, valmiit pohjat Infographic -kuviin, esityksiin, julisteisiin. Facebook -kuviin jne. Canvasta on hyvä ohje Kuulun blogi. 
  • BeFunky:lla rajaat, muokkaat ja muutat kuvakokoa.
  • Tekstikuvia puhelimella saat tehtyä myös helppokäyttöisellä QUICK –ohjelmalla. Tekstikuvia voit tehdä myös Lightroom mobile –sovelluksella ja Over –sovellus on tehty nimenomaan kuvan ja tekstin yhdistämiseen. Canva sopii myös tähän.
  • Jos todella haluat luovasti edioida kuvaa puhelimella, laittaa layereitä, Mextures -applikaation saa iOS:iin (0,99 USD). Muita puhelinsovelluksia: Afterlight (0,99 USD) puhelimeen, Windows, iOS, Android): on hintansa arvoinen, sisältää paljon filtereitä, 128 kehystä, erittäin hyvä ominaisuus on valon ja varjon säätöön, joilla teet kuvasta kuuri oman näköisesi. Esimerkiksi kehykset tehty sopivaksi Instagramiin. Puhelimella voi myös helposti editoida kuvia puhelimella esimerkiksi Aviary: avulla.
  • Snapseed on myös puhelimeen ladattava applikaatio (ilmainen), sen suurin ero on erittäin hyvä terävöitys, ”Selective adjust tool” on juuri sinua varten, joka haluat hioa kuvan esimerkiksi niin, että huomio kiinnittyy yhteen kohtaan. Tähän löytyy myös lukusia ladattavia ohjeita. Itse ohjesivusto löytyy täältä.
  • Kevyempiin päivityksiin ja muihin: runon pätkiin ja muihin lainauksiin erityisesti sopivia taustoja löydät Recidesta ja muokkaat niitä tarpeesi mukaan.
  • Macin käyttäjät voivat tehdä upeita GIF-kuvia kuvakaappauksista (myös kommentit mahdollista lisätä) ja tallennuksista CloudApp:lla. Myös Skitchillä voit tehdä kommentoituja, kauniita kuvankaappauksia projekteihin (sisältää myös omia elementtejä käyttöön). Tämäkin on Mac-sovellus.
Visuaalisuuden trendit

Sosiaalisen median hallinnassa auttavat eri sovellukset:

  • Buffer on kehittänyt Pablo -ohjelman somekuvien tekemiseen, ehdottomasti tutustumisen arvoinen, nopeasti ammattimaisen näköiset somekuvat! Buffer itsessään on loistava somejulkaisujen ajastamiseen ja siinä on myös oma analytiikka. Pablosta voit lähettää kuvan suoraan eri somen kanaviin. Sosiaalisen median kanavat eivät ole niin hyvin nimetty kuin joissakin muissa ohjelmissa, mutta niistä saa selvää. Voit käyttää omia tai heidän kuvapankin kuvia.
  • Hootsuite on toinen hyvä ohjelma somen päivitysten aikatauluttamiseen.
  • Audion tekemisen someen mahdollisimman helposti (lisää hakukonenäkyvyyttä ja huomioarvoa hyvin paljon) onnistuu Achor -sovelluksella.
  • Bitly lyhentää pitkä url -osoitteesi Twitteriä ja muita kanavia varten. Sieltä voit myös seurata tilastoja klikkausten määrästä. Toinen hyvä ohjelma tähän on Capsulink 
  • Voit tehdä Instagramiin diaesityksiä omista tai kuvakirjaston kuvista ja liittää myös musiikkia Flipagram –ohjelmalla.
  • Somen ja koko markkinoinnin automaation suhteen kannattaa tutustua monipuoliseen ohjelmaan Mautic.
  • Active Campaign sopii myöskin vähän suuremmille yrityksille. Active Campaign maksaa parisenkymppiä kuukaudessa ja on varmasti koko rahan edestä hyötyä.
  • Facebook kuviin ja mainoksiin on erikoistunut Adespresso. Se pitää myös tilastoja ja säilyttää mainoksesi, jos haluat joskus verrata vanhoja ja niiden toimivuutta.
    Heillä on ilmainen kokeilujakso, kannattaa tutustua! Heillä on myös e-kirjoja ja muuta tietoa saataville Facebook markkinoinnista. Voit myös katsoa ilmaiseksi muiden yritysten entisiä mainoksia täältä.
  • Myös somessa avainsanat ovat tärkeät. Google Keyword Planner on aivan ehdoton työkalu avainsanojen etsimisessä ja tilastotiedon hakemisessa. Vaatii Google-tilin ja vähän opettelua. 
  • Katso täältä 3 ilmaista Instagram-työkalua markkinointia helpottamaan.

Ikonit

Ilmaisia ikoneita tarjoaa nyt todella moni paikka, mm.  iconfinder,  Noun Project ja Flaticon.

Täältä designschool:n sivulta löydät 49 paikkaa, josta voit ladata ilmaisia ikoneita.

Pienyrittäjän markkinointivinkit

Kuvapankit ja lähteet

Varmista aina tekijänoikeudet! Älä kopioi netistä kuvia ellet ole varma, että voit käyttää kuvaa. Joissakin paikoissa kuvan voi ladata, mutta ilmaisessa versiossa lähde ja kuvan kehittäjä tai valokuvaaja pitää mainita.

  • Maksullisia ovat mm. Graphicstock -kuvapankki, jossa on usein esimerkiksi tarjous rajattomasta latauksesta 99 USD, taustakuvia, vektorikuvia, painikkeita jne. Aikaa säästää etsiä yhdestä paikasta. Monet kuvapankit antavat myös ilmaisen ”koeajan”, jonka aikana voi ladata niin paljon kuin haluaa. Näitä kannattaa käyttää. 
  • Muita maksullisia, (osa ilmaisia) 123rf, dreamstime. 
  • Stockshap.io sisältää myös graafisen editorin, jossa on ilmainen koeaika, mutta on maksullinen. Hyvä puoli editorissa on, että eri koot on nimetty sosiaalisen median kanavan mukaan.
  • Ilmaisia kuvia löydät Morguefilw:sta  Abstrakteja kuvia on vähemmän ja hakukone ei aina toimi niin hyvin, mutta helmiä on mukana!
  • Vähän erilaisia kuvia, ei niin ”kuvapankkimaisia” kuvia, raikas tuulahdus: Unspash. 
  • Kuvapankeista poikkeavia kuvia, joita voit tilata myös sähköpostiisi, löydät death to stock:sta. 
  • Freestock:sta löytyy sekä ilmaisia, että muiden kuvapankkien maksullisia kuvia. 
  • Upeita valokuvia tarjoaa myös Snapwire. 
  • Maksuttomia kuvia löytyy myös https://www.pexels.com/
  • Maschable mainostaa 101 paikkaa ilmaisille kuville
Käyntikortti 50 €

Käyntikortit

Käyntikortti on edelleen se pala paperia tai muuta materiaalia, joka jää edustamasi yrityksestä ja sinusta. K’ntikortti on  brändin esittely pienoiskoossa. Se on jotain pientä, joka kuvastaa yritystäsi ja sinua ilman, että avaa tietokoneen.

Käyntikorteissa vain mielikuvitus on rajana, kortteja tehdään joka muotoon ja materiaaliin, mitä keksitään. Peruskortit saat itse tehtyä, persoonallisempaan suosittelen ammattilaisen käyttämistä. Korttien esimerkkejä  kaikkea löytyy, mutta mikä on sellainen, joka eniten sopii osaksi brändiä ja kuvastaa oikeita asioita?

Freeepeekilla on paljon malleja, mutta niissä saa olla tarkkana tekijänoikeuksien kanssa, jos käyttää ilmaisia malleja.

Täältä löydät ohjeet, miten teet Wordilla käyntikortit.

Canvalla on paljon korttipohjia.

Kun aika ja resurssit ovat tiukilla ja haluat ammattimaisen ilmeen, ota yhteyttä!

Geometrinen tausta

Taustat

Videot

Videoiden merkitys kasvaa kaikissa somen kanavissa räjähdysmäisesti.. Niissä ei kannata olla perfektionisti, vaikka kuvaisi itseään ja kertoisi tarjouksesta tai tuotteesta – tilastojen valossa huomioarvo on moninkertainen. Somessa voi myös viljellä huumoria videolla, jo se sopii asiaan.

  • Videot esimerkiksi Facebookiin: Videoblocks 
  • Windows Movie Maker 
  • Animoto: ei vaadi teknistä osaamista. 
  • iMovie: Applen sovellus, toimii Mac OS and iOS -ympäristössä, helppo käyttää (hinta 14,99 USD). 
  • Shakr: ei vaadi latauksia, käyttö selaimen kautta. ei vaadi aiempaa kokemusta videoiden editoinnista. 
  • Edistyneemmille käyttäjille: Lightworks, Adobe Premiere Pro,  Adobe Premiere Elements, Final Cut Pro 
  • Puhelinmen applikaatio Hyperlapse tekee hyviä videoita Instagramiin. Voit päättää, näytätkö videon nopeutettuna. 
  • IOS:iin ja Andoidiin saa InShot– applikaation, jolla voit puhelimella editoida videoita. Sillä voi myös esimerkiksi muuttaa taustan ja on helppokäyttöinen. Voit lisätä musiikkia, filtereitä jne. 
  • Facebookiin voit lisätä you tuben https://www.facebook.com/
    youtubetabapp
    /. 
  • Macilla ainakin toimii Quicktime (Googlaamalla löytyy Windows- muoto)  ja editointi iMovie. 
  • Apple: Periscope: ”Periscopessa voit lähettää suoraa videokuvaa ja nähdä maailmaa toisten lähettämien videoiden välityksellä.Olet tapahtumien keskiössä, näet uusia paikkoja tai tutustut ihmisiin, joita kiinnostavat samat asiat kuin itseäsi – kaikki tämä reaaliaikaisesti.” 

Videot, kuvat, vektorikuvat, fontit ja ikonit nyt uudesta ilmaisesta kuvapankista: https://www.stockio.com/free-vectors/https://www.stockio.com

Visuaalisuuden trendit

Infograafit

Pohjia löytyy ppt-, ai ja Photoshop -muodoissa. Näitä julkaistaan koko ajan lisää ja monet yritykset julkaisevat todella suuren määrän pohjia sisältäviä sarjoja. Jos sinulla ei ole kuvankäsitteluohjelmia, ei hätää, mutta myös PowerPoint -muodossa on julkaistu paljon valmiita pohjia. Inforgraafien suosio on noussut koko ajan sekä tekijöiden että lukijoiden keskuudessa. Vaikka malleista on helppo tehdä näitä, varaa kuitenkin tekemiseen aikaa. Jos kohderyhmäsi lukee ja mieltää asian helpommin tällaisessa visuaalisessa muodossa, se kuitenkin kannattaa! Ja myös kotisivuille saa hienoja elementtejä infograafeista.

Infograafit (Infographic) voivat olla hyvin erilaisia ja niissä kannattaa käyttää luovuutta. Auttaa huomattavasti hyödyntää valmiita pohjia, mutta muistaa, että niitäkin voi muunnella helposti. Eri pohjiin kannattaa tutustua kun on valinnut aiheen, johon tämä esitysmuoto sopii. Pohjissa kannattaa ottaa ensimmäisenä huomioon, mitkä ohjelmat ovat itsellä käytössä. Ilmaisia pohjia löytyy todella moneen ohjelmaan sopivia.

Hyödyllisiä linkkejä:

Katso täältä 7 esimerkkiä parhaiksi luokitelluista suunnittelijoiden julkaisemista infograafeista.

Dogitaalinen markkinointi
Fontit

Mock-up -kuvien käyttö

Haluatko promota kotisivujasi tai puhelinsovellustasi? Sen sijaan, että ottaisit kuvakaappauksia, voit tehdä demovideon tai laittaa verkkosivusi kuvan eri puhelin-ja tietokonekuvien ruudulle ja tehdä siitä oman kuvan.

Näitä erilaisia ”Mock-up kuvia” löytyy paljon, voit niihin muuttaa tietokoneen tai puhelimen ruudun sisällöksi oman kuvan ja näin saada sisällöksi juuri sen, mitä haluat. Jos sinulla on Photoshop käytössä, täällä on sekä maksullisia että ilmaisia: https://www.mockupworld.co/all-mockups/. Myös täältä löytyy paljon pohjia. Showeet tarjoaa näitä Powerpoint muodossa.

  • Jos tiedät, minkä fontin haluat, kannattaa etsiä suoraan fontin nimellä, useampi paikka jakaa sitä todennäköisesti. Huomio, että monessa paikassa fontit ovat ilmaisia, mutta vastineeksi pitää ladata joku ohjelma, esimerkiksi pdf-muuntaja.

Sähköpostimarkkinointi, osoitteiden kerääminen

Inbound -markkinoinnissa erityisesti tarvitset ohjelman, jonne ihmiset voivat rekisteröityä ja joka kerää yhteystiedot. Itse käytän ilmaista versiota MailChimpistä ja se on riittänyt hyvin. 

  • Ilmaisia sähköpostimarkkinointiin tarkoitettuja ohjelmia (ja sähköpostiosoitteiden keräämiseen) on monia,  MailChimp on suosittu. Sillä voi tehdä lomakkeen kirjautumiseen ja lähettää viestejä (luvan antaneille tai kirjautuneille) henkilöille. Siitä on olemassa myös maksullinen versio.
  • Suosittu ilmainen ja helppo sähköpostikyselyohjelma on SurveyMonkey. Kyselyissä ja vastauksissa kannattaa harkita ammattilaisen apua, jollei ole kyse aivan pienestä kyselystä.
  • Hyvä, maksullinen sähköpostien keräys ja modernien ja mobiilien uutiskirjeiden lähetysohjelma on postiviidakkoOta yhteyttä, jos harkitset tätä.

Logot Puhtia markkinointiin logo

Logojen suunnitteluun on myös paljon ohjelmia. Useat ovat osittain maksullisia,joissain voit esimerkiksi suunnitella logon ja jos haluat ladata sen itsellesi, se maksaa. Osa on täysin ilmaisia, mutta niissä on usein hyvin rajoitettu valikoima kuvia tai

  • Easy to Use Logo Creator Tools for Freelancers & Small Business Owners  Tällä sivustollla on myös muuta infoa markkinoinnista. Kun olet tehnyt logon, saat hyvin halvalla ladata sen itsellesi.

  • Puhelimellakin voi tehdä logoja (IPhonelle ja IPadille suunnitetu)  Locoscopic -ohjelmalla, ladataan App Storesta. Erittäin helppokäyttöinen ja ikoneita on todella paljon mistä valita. Lopussa työn voi tallentaa tai lähettää sähköpostilla. Tallennuksessa voi vielä valita tallentaako ilman taustaa, mikä helpottaa logon käyttöä huomattavasti myöhemmin.
  • Freelogoservices.com: Tällä voit  suunnitella samaan ulkoasuun käyntikortit ja joitakin tuotteita, kuten kyniä, mukeja tai lehtiöitä. Yksittäiselle logolle tulee enemmän hintaa, mutta siihen saa kaikki versiot (ilman taustaa, vektori ja mustavalkoinen).
  • Logaster antaa sinulle todella paljon suoraan vaihtoehtoja ja voit vielä muokata niitä. Jos haluat ladata logon, se on maksullista. Sopii hyvin esimerkiksi ideointiin!
  • Paljon on erityisesti Applella piirto-ohjelmia, joilla pystyy tekemään myös logoja.

Fontit

Liikaa fontteja ei kannata sekoittaa samaan. Jos luot yritykselle ilmettä, käytä aina samoja fontteja kaikessa, nekin ovat yksi asia, joka on osa yritysilmettä ja asiakas tunnistaa yrityksen.Yleensä puhutaan maksimissaan kolmesta, itse pidän kahta sopivana (otsikko ja teksti). Ne voivat olla joko hyvin erilaisia tai melko samanlaisia tai niissä voi olla vaikka joku sama ilme, mikä vaan sopii silmään. Fontteja löytyy myös todella googlaamalla, ilmaisia ja maksullisia. Ilmaisia on todella paljon.  

Näistä löydät ideoita, fontteja, mutta monista myös fonttien yhdistämisvinkkejä (ks.erillinen artikkeli: Yhdistä fontteja kuin ammattilainen) :

Blogit, ohjeet, kirjat

  • Jos ssome kiinnostaa erityisesti, täällä on listattuna sosiaaliseen mediaan liittyviä blogeja. Itse seuraan mm. Social Media Today -newsletteriä. Varaa aikaa kalenterista blogien lukemiseen!
  • Tiia Konttisen blogista löydät kattavan listan bloggaajan apuvälineistä: http://www.tiiakonttinen.fi/muistilista/ 
  • HubSpot julkaisee paljon hyviä ohjeita ja esimerkiksi e-kirjoja. Heillä on myös ilmaisia kuvia ja someen sopivia kuvapohjia/kuvia, (mm täällä) joita saa helposti muokattua. Ja paljon muuta. Blogeista on hyvä luokittelu aihepiireittäin. Heidän bloginsa ovat hyviä ja esimerkiksi Twitterissä paljon jaettuja. Olen näistä oppinut paljon.
  • Kun aika on rahaa, Kuulu julkaisee lyhyitä, mutta tehokkaita käytännöllisiä usein itse tekemiseen liittyviä markkinointiohjeita (omia tai käännöksiä). Heidän ehdoton hyvä puolensa on selkeys ja lyhytsanaisuus. Turhat rönsyilyt pois, selkeät kuvat ja ohjeet esimerkiksi eri asioiden tekemiseen ja selitys, miksi se tehdään. Blogit on jaettu aihepiireittäin, mikä myös helpottaa löytämään kaipaamansa tiedon. 
  • Neil Patel on itse saanut tuhansia seuraajia ja blogin lukijoita ja pitää myös markkinointikoulua ja (yleensä ainakin) ilmaisia webinaareja. Hänen bloginsa ovat usein lyhyitä, joissa pääasia tulee nopeasti luettua. Aiheet käsittelevät paljon hakukoneoptimointia, mutta myös kaikkea digitaaliseen markkinointiin liittyen. Suosittelen! Blogi löytyy osoitteesta:https://neilpatel.com/blog/
  • Marketing Dive – hyvää tietoa ja uutisia digitaalisesta ja onlinemarkkinoinnista. Heillä on myös loistava puhelinsovellus – pysyt markkinointiasioiden uutiskärjessä koko ajan.

Täällä voit testata sivujesi latautumisen mobiililaitteella.

Grafiikkaa ja tietoa

  • Yksinkertaista graafista suunnittelua, logoja, fontteja, kuvia jne. Bahance. Kannattaa tutustua!
  • Yleistä tietoa grafiikan muodossa, Atlas antaa sinulle tilastoja ja muita tietoja graafisessa muodossa. Nyt saat todella helposti tietoa visuaalisessa muodossa! Lisää selkeässä muodossa esitettyä tietoa blogiin, esitykseen tmv.
  • Apple -tuotteiden käyttäjien kannatta katsoa App Storen lista apuohjelmista, niissä on paljon hyödyllistä (aiemmin mainittu muutama)
  • Parhaat WordPress lisäosat : katso myös oma artikkeli aiheesta.
  • Laskuri markkinointiviesteihin: jos haluat, että viesteissäsi, sivuillasi tai muualla näkyy tarjouksen voimassaoloaika laskurimuodissa, tässä yksi vaihtoehto: http://motionmailapp.com/

Hästägit

Hästägejä kannattaa tutkia ja käyttää harkiten. Kaikkein yleisimpiä ei kannata käyttää tai käyttää harkiten, koska isosta joukosta tuloksia on vaikeampi erottua. Tutki, mitkä sanat tuovat sellaista materiaalia, josta kohderyhmäsi on kiinnostunut ja miten paljon niitä on käytetty. Muista, että hästägit ovat tutkimustyökalu ihmisille, jotta he löytäisivät sitä tietoa ja aineistoa, jota hakevat.

  • Hashtags.org: löytää paremmin englannin kieliset sanat. Ilmaiseksi voi hakea määriä ja viimeisimpiä hakusanan käyttöjä, mutta maksusta saa parempaa analytiikkaa ja enemmän ominaisuuksia. 
  • Tagsforlikes.com : erityisesti Instagramiin kehitetty, mutta antaa osviittaa yleisestikin.

Tilaa pienyrittäjän markkinointivinkit suoraan sähköpostiisi.