Inbound markkinointi tuo asiakkaat luoksesi

Mitä on inbound-markkinointi ja miksi sitä käytetään? 

Inbound-markkinoinnissa Ihmiset tulevat sivuillesi kun tarjoat jotain vastikkeeksi siitä, että antavat yhteystietonsa. Houkutinta kutsutaan liidimagneetiksi. sSe saat ihmiset kiinnostumaan ja hakemaan tietoa sivuiltasi eikä sinun tarvitse yrittää lämmitellä kylmää yleisöä. Tarjoat heille tietoa eri ostopolun vaiheessa, ratkaisua ongelmaan.

Tämä perustuu siihen, että jaat ja julkaiset kohderyhmälle tärkeää tietoa. Tarvitset tähän esimerkiksi blogin ja ns. liidimagneetin (esim e-kirja, webinaari, tuotealennus), joka on houkutin, jolla ihmiset saadaan sivuillesi rekisteröitymään. Liidimagneetin tärkein ominaisuus on se, että se todella on kohderyhmälle tärkeä.

Tarkoitus on siis, että ihmiset löytävät blogisi tai muusta julkaisustasi tietoja, joita he tarvitsevat, ja joka tuo liikennettä sivuillesi. Sivuillasi on näkyvästi houkutin (liidimagneetti), jolla houkutellaan ihmisiä rekisteröitymään ja saamaan säännöllisesti kaikki julkaisemasi asiat. Houkutin on hyvä olla elektronisessa muodossa. Se voi olla myös hinnan alennus tuotteestasi tai muuta omaan bisnekseesi liittyvää.

Oston jälkeen lopuksi asiakkaista voi tulla yrityksesi ja bändisi puolesta puhujia, kun pyydät heitä suosittelijoiksi ja laitat suositukset kotisivuillesi. Ihmiset ostavat helpommin, kun tietävät että joku muukin on ostanut ja hyötynyt tavarasta tai palvelusta.
Inbound markkinointi, sisältömarkkinointi

Asiakkaat haluavat tietoa, ei tyrkytystä. 

Sisällöntuotanto on digitaalisen markkinoinnin ja inbound-markkinoinnin suurin haaste. Tämä myös sen vuoksi, että haluat nimenomaan saada potentiaaliseksi asiakkaiksi oman kohderyhmän henkilöitä. Olemalla oikealla sisällöllä oikeassa paikassa oikeaan aikaan saat kohdistettua viestisi kohderyhmällesi. Kaikki tiedämme, että tämä on helpommin sanottu kuin tehty.

Sisältö on kaiken a ja o. Sisältö tuo asiakkaat sivuillesi ja saat potentiaalisia asiakkaita. Blogit, videot, kotisivut – kaikki ovat sisältöä.  Sisältöä tuo asiakkaita ja muuttaa ne suosittelijoiksi. Katso lisää sisällöntuotannosta.

Vaikka sinulla olisi kuinka paljon yhteystietoja ja olet tehnyt paljon niiden hankkimiseksi, ne eivät ole minkään arvoisia, jos heistä ei koskaan tule asiakkaitasi tai yrityksesi puolesta puhujia.

Verkossa ei ole rajoitteita sisällön määrälle, mutta kilpailu on kovaa. Taistele huomiosta. Tee strategia / suunnitelma sisällöstä. Jokainen sisältö on investointi. Sisällön tuotanto vie aikaa. Varaa kalenterista aikaa sisällöntuotantoon tai tee siitä sinulle sopiva jatkuva prosessi, jossa päivität vanhaa sisältöä ja luot uutta, analysoit sisällön menestystä jne. Muista, että sinun täytyy saada ihmisen mielenkiinto heräämään nopeasti, tutkimusten mukaan sinulla on kahdeksan sekuntia aikaa saada ihminen kiinnostumaan sisällöstäsi.

Suunnittele – luo – jaa – analysoi – toista.

Mieti eri sisällöstä: mikä on tämän sisällön tarkoitus? Esimerkiksi saada liikennettä kotisivuillesi. Sisältö voi olla webinaari, e-kirja, blogi, lista, jokin pohja. Valitse kenelle teet, paljonko sinulla on aikaa jne.

Blogin aiheisiin kannattaa paneutua: mikä todella on sellainen asia, josta kohderyhmäsi on kiinnostunut. Paljon voi olla aiheita, joista haluaa kirjoittaa ja on helppo löytää tietoa, mutta mikä on todella sellainen aihe, joka liittyy asiakkaan ongelmaan? Mikä on sinun näkökulmasi, miten erotut kilpailijoista? Mitä lupaat?

Inbound-markkinointi ja kotisivut

Millaiset ovat inbound markkinoinnin kotisivut?

  • Nettisivuilla pitää ensinnäkin olla tarkoitus. Tarkoitus pitää sisällään mitattavat tavoitteet. Seuraa tavoitteiden toteutumista.
  • Julkaise mielenkiintoista ja erityisen hyvää sisältöä. Tämä saa aikaan sen, että sivujasi linkitetään ja sisältöäsi jaetaan. Julkaise sellaista sisältöä, jota on helppo jakaa sosiaalisessa mediassa.
  • Älä tee nettisivuja itsellesi, vaan asiakkaallesi.
  • Sivujen pitää toimia hyvin kaikille.Yli puolet katsoo sivuja moiililaitteilla ja siirtyy toisen yrityksen sivuille, jos eivät saa tietoa sivuiltasi.
  • Pidä blogia ja yhdistä se sivuihisi. Jaa blogissä kohderyhmää kiinnostavaa tärkeää tietoa siellä, missä kohderyhmäsi on. Älä mainosta blogissa, asiakkaat haluavat tietoa, ei tyrkytystä. Vakuuta osaamisestasi.
  • Tee jakaminen helpoksi – anna asiakkaiden mainostaa. Laita helpot jakolinkit mahdollisimman moneen paikkaan.
  • Ole somessa siellä, missä kohderyhmäsi on. Tärkeää on, että kohdderyhmä on selkeästi rajattu, mahdollisimman pieni ja saavutettava. Tee selkeät linkit kanaviin, missä olet aktiivinen. Älä aloita kanavaa, jos ei ehdi tai osaa sitä päivittää säännöllisesti. Parempi hoitaa yksi kanava hyvin kuin monta huonosti.
  • Paitsi, että ostamisen täytyy olla helppoa, tee myös helpoksi ottaa yhteyttä. Laita yhteystiedot näkyviin joka sivulle ja vielä helppo tapa löytää klikkaamalla yhteydenotto samantien.

Inbound markkinoinnin 10 askelta

  1. Tarpeen tunnistaminen: Asiakkaalla on ongelma, johon tarvitaan ratkaisu.
  2. Tiedon hankinta: Kuka voisi ratkaista ongelman?
  3. Tietoisuus: Potentiaalinen asiakas tulee jotain kautta tietoiseksi yrityksestäsi tai tuotteestasi.
  4. Sitoutuminen: Potentiaalinen asiakas sitoutuu enemmän yritykseesi: esimerkiksi lukee blogisi tai katsoo videotasi.
  5. Tilaaminen: Potentiaalinen asiakas toteaa tiedon mielenkiintoiseksi ja haluaa kuulla lisää. Hän tilaa blogisi tai lataa materiaaliasi.
  6. Potentiaalisen asiakkaan matka asiakkaaksi vahvistuu: Asiakas sitoutuu enemmän ja varaa aikaa sinun asiallesi, esimerkiksi katsoo videon, varaa ilmaisen konsultaation tai jopa käyttää pienen määrän rahaa.
  7. Potentiaalinen asiakas kokee elämyksen ja innostuu – Suuri  haaste saada on saada postentiaalinen asiakas asiakkaaksi. Materiaali ja sisältö täytyy olla sitä, mitä asiakas hakee ja on hänelle ajankohtainen ja relevantti.
  8. Potentiaalisesta asiakkaasta tulee asiakas: Potentiaalinen asiakas on nyt asiakas ja uskoo sinun tuotteesi tai palvelusi tuovan hänelle lisäarvoa. 
  9. Asiakkaasta tulee puolestapuhuja: Asiakas on nyt tyytyväinen asiakas ja kertoo muille tuotteestasi tai palvelustasi ja sana leviää. 
  10. Asiakas suosittelijaksi: Asiakas antaa suosituksen, jota voit käyttää markkinoinnissa. Muista aina pyytää suositus!

Lähteet: Powermarkkinointi.com, https://www.impactbnd.com

Luo ostajapersoonia

Jotta todella opit tuntemaan kohderyhmäsi ja heidän ostokäyttäytymisensä, suositellaan fiktiivisesten ostajapersoonien määrittämistä ja luomista mahdollisesti jopa tutkimuksen perusteella. Lataa opas liidien hankkimiseen verkossa – sieltä löydät mm.kysymyksiä, joiden perusteella sinun on helpompi oppia määrittelemään ostajapersoonia.

Miten heidän ostopolkunsa kulkee? Moni ei kulje ostopolkua koko ajan eteenpäin ja palaa taaksepäin ja taas etenee. Eri henkilöt saattavat ostaa tuotettasi tai palveluasi täysin eri motiivien perusteella.

Mieti siis tyypillistä ostajapersoonaa: millainen / millaisia ovat tyypilliset ostajat? 

Testaa eri sisällön muotoja. Toimiiko video, blogi, webinaari, oppaat, somen päivitykset, infograafit tai vaikka perinteinen printtimainonta. Tee laskeutumissivu mainonnassa kotisivuillesi, jonne ohjaat asiakkaat saamaan lisätietoa.

Tee tarvittaessa markkinatutkimusta tai muuta analyysia oppiaksesi tuntemaan kohderyhmäsi.

Nämä asiat sinun pitäisi ainakin tietää kohderyhmästäsi:

  • Keitä he ovat? Naisia, miehiä? Missä he asuvat? Ovatko he työssä, minkälaisessa? jne 
  • Mikä heitä motivoi?
  • Mitkä heidän muut kiinnostuksen kohteensa ovat? 
  • Mitä tietoa he etsivät?
  • Miten he reagoivat sisältöösi?
  • Mikä on heille mieluisin ja tarpeellisin sisältö?
  • Mikä on heidän mieluisin tapansa kommunikoida?
  • Mitä kanavia he käyttävät?
  • Mitä he käyttäytyvät verkossa?

tarkkaan heidän haasteensa, käyttämänsä tiedonhakukanavat, tavoitteet ja ostamis

en esteet