Ilmainen Facebook-markkinointi ja muita vinkkejä

Facebook markkinointiFacebookissa ollaan 1/6 verkossa vietetystä ajasta.
(Lähde: ComScore, 2015)

Ihminen viettää keskimäärin 50 minuuttia Facebookissa joka päivä (Lähde: Hubspot/New York Times). Facebook mainostajia on maailmanlaajuisesti yli 3 miljoonaa. (Facebook, 2017). Ne Facebookin päivitykset, joissa on kysymys, saaavat 100% enemmän kommentteja. (HubSpot) 70% kuluttajille myyvistä yrittäjistä ovat saaneet asiakkaita Facebookin kautta. (Marketing Tech Blog, 2014).

Facebook on edelleen kaikkein suosituin somen kanava. Mitään muuta kanavaa ei voi verrata yleisön suuruuden ja ominaisuuksiensa puolesta Facebookiin.

Some kamavien suosio

Facebook pitää suosionsa

Facebook on edelleen suurin sosiaalisen median mainoskanava ja sen käyttö jatkuu yhä voimakkaampana (aikuisista 72 % käyttää Facebookia ja sen käyttö on lisääntynyt kahdessa vuodessa 57 %). Jopa teini-ikäisten ei ole ennustettu lopettavan sen käyttöä.

Facebookin tulevaisuudesta on kuitenkin monta veikkausta: Facebook on muuttanut melkein kaiken maksulliseksi, minkä vuoksi monet arvelevat sen menettävän suosiotaan markkinoijien keskuudessa. Moni kokee maksettujen mainosten menestyvän hyvin, vaikka ilmaisen aktiviteetin tulokset ovat huonontuneet.

Facebook pitää siis ykkössijaa vielä selkeästi, mutta sen asema ei välttämättä ole vakaa. Useimmat markkinoijat eivät ole varmoja, että heidän Facebook-markkinointinsa on tehokasta: 40% ei tiedä toimiiko sen ja 53% on huomannut uutispäivityksien lukijamäärissä laskua. (Social Media Examiner, 2017Kuitenkin yllättäen 93% somen markkinoijista mainostaa säännöllisesti Facebookissa ja suunnittelee lisäävänsä panostustaan Facebookissa. (Social Media Examiner, 2017)

Facebook on monille tärkein somen markkinointikanava, eikä suotta: useat asiantuntijatkin suosittelevat sitä ensisijaisena kanavana sen erinomaisten kohdistusominaisuuksien ja käyttäjien määrän vuoksi. Facebookissa on paljon mainonnan ominaisuuksia, jotka tekevät siitä erinomaisen esimerkiksi paikallisesti mainostavalle pienyrittäjälle.

Facebookin menestys perustuu pitkälti heidän onnistumiseen mobiilirintamalla. Vuonna 2012 mobiilimarkkinat olivat vain 10% Facebookin myynnistä, nyt se muodostaa jo 82%. He onnistuivat muuttamaan konseptiaan juuri samaan aikaan kuin kuluttajien käyttäytymisen siirtyi paljon mobiililaitteisiin. Menestys on mahdollistanut Facebookin laajentua ja ostaa Instagram ja WhatsApp sekä kehittää tärkeitä tuotteita, kuten Messengeria. 

Onko enää ilmaista Facebook-markkinointia?

Miljoonat yritykset käyttävät Facebookia jatkuvasti mainostamiseen ja ilmaiseen markkinointiin. Muilta osin Facebook on siis ihanteellinen kanava, paitsi ilmaisten markkinointiominaisuuksien puolesta. Ilmainen markkinointi on romahtanut, kun FB on muuttanut kaikkea suuntaan, jossa vain rahalla mainostaminen olisi käytännössä mahdollista. Kuitenkin on vielä olemassa mahdollisuuksia tehdä ilmaista markkinointia, mikä kannattaa tiedostaa ja osata.

Facebook Messenger

Toinen erityisen hyvä kohdistus Facebookin mobiilikäyttäjiin on Facebook Messengerin käyttäminen. Messengerissä sponsoroitu sisältö voi sisältää vain kuvia. Videoien käyttö ei vielä ole mahdollista. Mainokset tulevat näkymään sovelluksen koti-näkymässä. Katso Facebookin ohjeet messengerin käytöstä mainonnassa. 

Markkinointi yleisesti on mennyt siihen suuntaan, että keskusteluja pyritään saamaan aikaan mahdollisimman paljon. Myös Facebook Messengerissä ensimmäinen vaihe on saada aikaan keskustelu. Tällä lisätään interaktiivisuutta ja voidaan samalla vastata katsojien mahdolllisiin kysymyksiin. Keskustelut jäävät myös hyvin mieleen. Messengeria voi ajatella myös hyvänä kanavana sen vuoksi, että ihmiset käyttävät nykyään vähemmän aikaa sähköposteihin ja enemmän aikaa sosiaalisessa mediassa. 

Täälläkin videoiden teko on päivän sana. Facebook kehittää jatkuvasti ominaisuuksiaan, videoihin panostetaan paljon ja Facebookin video-ominaisuuksia on verrattu hyvällä menestyksellä jopa YouTubeen.

Kuvavirta

Facebookin kuvavirta-toiminto on hyvin kätevä ja helppo askel ennen videoihin siirtymistä, jos videot tuntuvat aluksi hankalilta toteuttaa. Siinä voi käyttää omia tai Faceboookin kautta Shutterstock-kuvia. Facebookin ohjeet kuvavirran tekemisestä löydät täältä.

Liidimainokset

Facebook lanseerasi hiljattain ”liidimainokset”, jota pidetään hyvin merkittävää uudistuksena. Se tuo sisällön Facebookin mobiililaitteeseen tai Instagramiin. Mainoksen suurin teho on siinä, että asiakas voi klikata mainoksen toimintapainiketta ja jättää yhteystietonsa esimerkiksi lisätiedon pyytämistä varten. He siis rekisteröityvät saamaan materiaalisia ja sinä saat uusia yhteystietoja, jotka ovat kiinnostuneita tarjonnastasi.

Klikkaamalla mainostasi asiakkaat näkevät lomakkeen, johon on jo täytetty heidän Facebookissa jakamansa tiedot – kuten nimi, puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Lomake toimii hyvin mobiililaitteissa.
FB markkinointi
Facebook messenger

 Vielä voi tehdä ilmaista Facebook-markkinointia!

Joulukuussa 2013 Facebook tunnusti, että toimintaa kehitetään ilmaismarkkinoinnin hiipumiseen ja mainostetun markkinoinnin kannustamiseen, jopa että ilmainen markkinointi olisi loppumassa.

On melkein mahdotonta saada yhteys kohderyhmään ilman maksettua mainosta. Vai onko? Kokeile näitä vinkkejä.

1. Käytä päivityksen kohdentamista

Päivityksen voi kohdentaa tietylle yleisölle ilmaiseksi. Valitse päivityksestä alhaalta vasemmalta kohdentaminen, jolloin voit sekä valita yleisöä että rajata sitä. Rajaamista kannattaa myös harkita.

Jos kohderyhmäsi on aina vakio, voit myös sivun asetuksista rajata esimerkiksi sukupuolen. Valitse asetuksista yleinen ja siitä uutisten yleisö ja kohdistusten näkyvyys.

Facebook markkinointi
Muista merkitä alaosasta vaihtoehto Salli sivulla uutisten yleisönvalitsin ja julkaisun näkyvyysasetukset.

Tämän jälkeen kun teet päivitystä sinulle tulee päivityksen alalaitaan valinta, jolla voit tehdä haluamasi kohdistukset päivityskohtaisesti.

Facebook markkinointi

Voit myös tehdä pysyvät asetukset, jolloin päivityskohtaisesti ei tarvitse aina asettaa niitä. Asetuksissa on sivupäivitykset -kohta, josta nämä voi asettaaa.

Valitse vasemmalta Sivujen hallinta ja sieltä asetukset. Valitse vasemmalta  “Ensisijainen yleisö”:

Voit valita kohderyhmän sijainnin, iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteet ja kielen.

Ilmainen markkinointi on hiipumassa kohti loppua. Kannattaa ottaa kaikki irti niin kauan kuin se on mahdollista!

2. Julkaise enemmän videoita

Tätä ei vaan voi korostaa kaikessa tarpeeksi. Facebook-päivitys kerää 4 x enemmän kiinnostusta, jos sisältö on video.

Ilmaisessa markkinoinnissa kuvien vaihtaminen videoihin on yksi tehokkaimmista keinoista. Yllättäen yritykset eivät ole ottaneet tätä vielä laajasti käyttöön, vaikka videoiden määrä lisääntyy jatkuvasti. Sekä staattista videoita että live-videoita kannattaa käyttää. L

3. Jaa vain parasta materiaaliasi

Laatu on määrää tärkeämpää ilmaisesssa markkinoinnissa. Keskittymällä parhaisiin julaisuihisi saat parhaimman tuloksen. Jokaisen 20 minuutin aikana Facebookissa jaetaan yli miljoona linkkiä (Bufffer). Suuret yritykset ovat testanneet teoriaa ja huomanneet että mitä enemmän he jakavat, sitä vähemmän niihin kiinnitetään huomiota.

Julkaise niitä, joilla saat parhaan huomioarvon. Ota huomioon visuaalisuus, kiinnostavuus kohderyhmän kannalta ja ajankohtaisuus. Voit saada suuntaa antavaa tietoa jos olet jakanut samaa materiaalia Twitterissä. Twitterin analytiikka kertoo selkeästi julkaisusi kiinnostavuuden, tosin Facebookissa kohdistamismahdollisuudet muuttavat asiaa.

4. Kutsu liidejä tykkäämään sivustasi

Käytä kutsu tykkäämään -painiketta. Esimerkiksi sivujasi klikanneet ilmaista sisältöäsi ovat jo osoittaneet kiinnostusta ja tällä sidot heitä enemmän yritykseesi.

Tämä on yksi personoivan markkinoinnin keino ja saa yksilön tuntemaan itsensä tärkeäksi ja että juuri hänet on kutsuttu.

Sivun kävijätiedot löydät Facebookin ohjeen avulla.

pasted image 0 179

Täältä näet kaikki, jotka ovat tykänneet tai muuten ragoineet päivitykseesi. Voit täältä kutsua tykkäämään sivustasi kutsu-painikkeella. Tämä lisää tykkäämisten määrää nopeasti lyhyessä ajassa. Koska voit kutsua henkilön vain kerran, ei ole riskiä siitä, että yleisösi saisi monta kutsua, vaikka kutsuisit kaikki säännöllisesti.

 

Hyödynnä kaikki keinot lisätä oikeiden ihmisen tykkäämistä. Lue vinkit Facebook-tykkääjien määrän kasvattamisesta,

Mistä yrityksestä mainostasi klikannut henkilö on?

Leadfeeder-ohjelman avulla saat paljon enemmän tietoa ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita yrityksestäsi.

Leadfeederin käyttäminen Facebook-mainoksessa 

Leadfeeder on yksi tapa yhdistää verkossa kävijät tavalla, johon Facebook Analytics ei pysty. Se kertoo, minkä yrityksen työntekijöitä nämä ovat.

Lisäsi Leadfeeder myös analysoit, miten hyviä liidejä mainoksesi klikkaajat itse asiassa ovat. Näet tämän tiedon hyvin helposti vasemmassa reunassa. Leadfeeder helps you see how qualified your ad audience really is.

 Leadfeederin asentaminen

Aloita ilmaisella kokeilujaksolla, jotta näet, miten tämä sovellus toimii sinulle. Jos päätät jatkaa palvelua, sen hinta on alk. $59 / kk.

Seuraavaksi, yhdistä Leadfeeder Google Analytics tiliisi.  Lopuksi aseta kohdistusasetukset.

Tämän jälkeen näet alla olevan näköisen näkymän.

Leadfeeder offers a free trial and you'll see this screen after you sign up.

Ilmaisen koejakson ansiosta näet heti tietoja kun olet kirjautunut. Voit heti testata ja katsoa  mistä yrityksistä sivuilla kävijäsi ovat ja ohjelma jopa yhdistää sinut LinkedIn:iin, jos haluat katsoa kontakteja ko. yrityksestä.

Voit suodattaa näkymään vain Facebook-mainoksen tulokset 

Jos käytät Facebookin mainosten yhdistämistä ads to gather referrals,  Leadfeeder auttaa sinua arvioimaan yleisösi laadun liidin näkökulmasta. Sovellus kertoo kävijän laadun perustuen mm. klikkausten määrään.

Leadfeeder's quality ranking is based on page views, visits, and bounces.

Luodaksesi suodatuksen, tee custom feed asetukset ja otan sitten käyttöön yksi tai useampi suodatus. Valitse ensin oikealta Create a Custom Feed.

To begin creating a filter in Leadfeeder, create a custom feed.

 

Valitse Create New Feed, minkä jälkeen näet suodatusmahdollisuudet. Valitse quality jotta saat suodatustiedot laadun mukaan.

Leadfeeder enables you to filter leads by Quality.

Katso filter options valitaksesi, mitkä liidiit tulevat näkyviin.

Seuraavaksi valitset Add to apply the filter custom feed-kohtaan. Sen jälkeen voit tallentaa uuden custom feedin valitsemalla Save As New Feed.

Alla olevassa esimerkissä on valittu liidien määräksi ainakin viisi.

After you create a filter in Leadfeeder, you can save the filter to your custom feed.

Lisää  add a filter for Source jotta näet vain Facebookista tulevat liidit. Vielä tarkemmat kuloksen saat, jos lisäät  custom UTM parametriksi.  Facebook-mainokten URL-osoitteen niin saat tulokset vain tästä kampanjasta.

 

Voit tallentaa tekemäsi filteroinnin.

Tämän avulla voit tarkastella mitkä parametrit ovat tehokkaita ja mitkä eivät. Tämä on hyvin arvokasta tietoa mainoskampnajan asetusten uudelleen määrittämisessä ja tulevien kampanjoiden suunnittelussa.