Hakukoneoptimointi pienyrittäjän strategisena kilpailukeinona

Mielessäsi on jokin hankinta – yritykselle tai yksityisesti – miten ostoprosessisi alkaa? Entä mitä teet, kun näet hakusi ensimmäiset hakutulokset? Klikkaatko sivun yläosassa olevia tuloksia – niitä mainosten jälkeisiä? Jos sivu, joka veti sinua eniten puoleensa, ja johon klikkasit ei miellytäkään sinua tai ei vastaa lainkaan sitä mitä olit hakemassa, poistutko välittömästi?

Tänä päivänä puhelin ei ole enää vain teini-ikäisten käden jatke, vaan sellainen se on myös meille aikuisille. Puhelimesta ja verkosta on tullut meille miltei elintärkeää. Yhä useammin ja koko ajan lisääntyvässä määrin myös ostoprosessimme alkavat Googlen hakukoneella ja älypuhelimella. Kärsivällisyytemme on lyhentynyt merkittävästi eikä se riitä enää muutamaa sekuntia pidempään odotukseen.

 

Mitä nämä tämän päivän ja ajan ilmiöt tarkoittavat verkosta asiakkaita tavoitteleville yrittäjille? Verkkosivut on yrityksen verkkoläsnäolon keskus – kotipesä, jonka ympärille rakennetaan haluttu muu toiminta verkossa. Oma sivusto on ainoa paikka, jonka sisällön voi täysin itse hallita. Sen vuoksi verkkosivustoon kannattaa panostaa.

Ota strateginen näkökulma

Hakukoneoptimointiin kannattaa perehtyä ja sen mahdollisuuksia hyödyntää. Verkossa pienikin voi olla suuri. Perusoptimointikeinot on hyvä hallita jokaisen verkkosivun tekijän, ylläpitäjän ja sisällöntuottajan ja myös myynnistä ja markkinoinnista vastaavan. Mitä aikaisemmin optimointia aloitetaan suunnittelemaan, sitä strategisimpia ja tehokkaampia ratkaisuja voidaan tehdä. Esimerkiksi domain eli verkkotunnus valitaan yleensä yrityksen nimellä. Mitä jos domain sisältäisikin tärkeimmän avainsanasi? Verkkosivuston rakenne on usein hyvin perinteinen - palvelut-tuotteet yms. Mitä jos näiden geneeristen sanojen sijaan käyttäisitkin avainsanojasi? Käyttämällä tärkeitä avainsanoja domainissa ja sivuston rakenteessa parantaisit merkittävästi sivustosi hakukonetehoa ja sen avulla kilpailukykyäsi verkossa. Ennen kaikkea selkeä rakenne palvelisi tietenkin myös sivustollesi johdatettuja vierailijoita.

Tärkeät metatiedot

Hyvin usein verkkosivustoilla näkee, että tärkeät metatietokentät on jätetty tyhjäksi tai niihin on kopioitu samat tekstit. Se on harmi, sillä juuri nämäkin kuuluvat perushakukoneoptimointiin, minimiin, mikä jokaisella verkkosivulla kannattaisi olla heti alusta alkaen kunnossa.

Kun perusoptimoinnin tekee kerralla kuntoon, sitä ei tarvitse muuttaa jatkuvasti. Siitä huolimatta optimointi kannattaa aina pitää mielessä, kun verkkoon tuottaa sisältöä.

 

Marja Hawas
Digital Marketing Specialist & yrittäjä
Dimarcom Ky

#innostuhakukoneoptimoinnista

 

Nyt voit oppia hakukoneoptimoinnin perusteet helposti ja lyhyessä ajassa! Tule mukaan ”Innostu hakukoneoptimoinnista” -verkkokurssille. Opit kerralla välttämättömät perusteet ja pian voit hyödyntää optimoinnin mahdollisuudet ja parantaa merkittävästi kilpailuetuasi.