Digitaalinen markkinointi

Vakuuta kohderyhmäsi verkossa

Digitaalinen markkinointi sisältää kaiken markkinoinnin, joka tapahtuu verkossa. Sillä ei siis tarkoiteta pelkästään yrityksen kotisivuja. Yrityksen näkyvyys verkossa on suuri markkinoinnin haaste. Kuitenkaan hakukoneoptimointi ei ole tärkein asia, vaan myös sisällön pitää olla kunnossa. Hyvin optimoidut sivut, joiden sisältö on huono, eivät todennäköisesti saa potentiaalisen asiakkaan huomiota.

Panosta digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun. Digitaalisen markkkinoinnin tärkein asia on digitaalisen markkinoinnin strategia, suunnitelma. Suunnitelmaan kuuluvat olennaisena osana tavoitteet ja niiden seuranta. Digitaalinen markkinointi on yksi keino saavuttaa myyntitavoitteeet.

Keskinkertaista ei kannata laittaa moneen paikkaan vaan keskittyä tekemään hyvää markkinointia muutamaan paikkaan. Kohderyhmän ostokäyttäytyminen – koko ostoprosessi – määrittää sen, minne kannattaa laittaa sisältöä ja mitä. Ole siellä, missä kohderyhmäsi on. Tuota heille heidän tarvitsemaansa tietoa ostoprosessien eri vaiheissa.

Mutta miten parantaa näkyvyyttä, jopa ilman maksettuja mainoksia? Tämä on mahdollista. On paljon keinoja, joilla voi parantaa näkyvyyttä ilmaiseksi tai hyvin edullisesti.

Kotisivut

  1. Valitse, mille alustalle rakennat kotisivut ja mahdollisen blogin. Ota huomioon itsellesi tärkeät asiat sekä hakukoneoptimointi, toimivuus mobiililaitteissa ja se, että pystyt itse päivittämään sivut.
  2. Sisältö ja visuaalisuus ovat kaiken a ja o. Sisältö tuo asiakkaat sivuillesi, ja saat potentiaalisia asiakkaita. Blogit, videot, kotisivut – kaikki on sisältöä. Mitä he saavat, kun antavat yhteystietonsa. Sisältö tuo asiakkaita ja muuttaa heidät suosittelijoiksi.
  3. Verkossa ei ole rajoitteita sisällön määrälle, mutta kilpailu on kovaa. Verkko tulvii materiaalia kaikissa muodoissa, ja taistelu huomiosta on kovaa. Tee strategia / suunnitelma sisällöstä. Seuraa kilpailijoita. Seuraa mitattavia tavoitteita.

Persoonallisesti somessa

  1. Somesta on tullut väylä asiakkaan päästä lähelle yritystä. Se on kanava, jolla yritys voi paljastaa ja kertoa muutakin kuin faktoja, luoda tunnelmaa yrityksestä, ansaita kunnioitusta, saada levitettyä sanaa. Asiakkaalle tämä on väylä nähdä, kuinka suosittu yritys on, ja kysyä suoraan tuotteesta tai lukea muiden kokemuksia.
  2. Somessa yritys voi toimia monella tavoin. Ei kannata toimia joka mediassa – valitse mediat kohderyhmän mukaan. Keskustelutyylin määrittää pitkälle kohdeyhmä, mutta myös kanava.
  3. Personoitu digitaalinen markkinointi korostuu jatkuvasti. Jotta pysyt liikkuvan junan tahdissa, sinun on pystyttävä personoimaan mainontasi ja viestintäsi juuri kohderyhmäsi mukaan, mikä edellyttää sen hyvää rajaamista ja tuntemista.

Blogi

  1. Kun saat blogin pystyyn, julkaise kohderyhmälle suunnattua materiaalia ja personoi se. Tee video – sen ei tarvitse olla täydellinen. Etsi kanavat, joilla saat blogin juuri oikeiden ihmisten silmiin ja varmista, että se on kiinnostavaa tekstiä juuri heille. 
  2. Tee blogi kotisivujen yhteyteen. Blogi on hyvin vaikutusvaltainen kanava, ja voit lähettää artikkelit suoraan kiinnostuneille. Tällöin tavoitat juuri sinun asiastasi kiinnostuneet ihmiset. Älä lähetä liikaa myyntikirjeitä, vaan sekä tietoa että tarjouksia tmv. Blogia on helppo mainostaa kaikissa somen kanavissa.
  3. Katso kilpailijoiden blogeja, sivuja, kaikkea markkinointitoimintaa. Mikä erottaa sinut heistä? 

Lue lisää: Näin kirjoitat blogin, joka vangitsee ja näkyy, Näin kasvatat myyntiä blogilla,  7 syytä miksi kasvatat myyntiä blogilla

Facebook markkinointi

Facebook

  1. Facebook kuuluu melkein jokaisen some-markkinoijan pääkanaviin, eikä suotta. Facebookilla on suuri määrä käyttäjiä ja heistä on kerätty paljon tietoja. Tämän vuoksi Facebook-mainonta on tehokas erityisen hyvien kohdistusominaisuuksien vuoksi.
  2. Facebook-mainonta on myös edullista. 
  3. Jos tunnet alalla tunnetun ihmisen,  yritä saada hänet mainitsemaan sinut tai yrityksesi somessa tai jopa laittamaan yrityksesi linkkejä tai jakamaan materiaaliasi. Yritä saada kiinnostuneita ihmisiä tykkäämään ja kirjoittamaan kommentteja FB-sivuillesi. 
  4. Facebook-sivuilla erityisen kiinnostavina pidetään luonnollisia kuvia ja kertomuksia yrityksen toiminnasta ”verhojen takana”. Erilaiset kilpailut ja arvonnat ovat suosittuja ja saattavat levitä hyvin laajalle, kun ihmiset jakavat linkkiä.
  5. Videoilla saat paljon huomiota. Lue vinkit, miten saat oikeanlaisia tykkääjiä sivullesi.

Google-mainonta

Google-mainonta

  1. Google-mainonta (adwords) eroaa Facebook-mainonnasta. Koska mainoksesi näkyy vain tiettyjä avainsanoilla hakeville, saat mainoksesi kohdistettua asian mukaan, mutta et muuten. Ensimmäisellekin hakusivulle voit päästä hyvällä hakukoneoptimoinnilla ilman mainoksia!
  2. Tehokas hakukoneoptimointi pitää aina olla kunnossa.
  3. Heitä itsesi likoon. Jos sinulla on mainostoimisto, katso, että kaikki on ”sinua”, sinun näköistä, sellaista, joka tuntuu omalta. Kun samaistut kohderyhmään, tuotettu materiaali tuntuu oikealta.
  4. Tietoa sisältävät mainokset saavat enemmän huomiota kuin pelkkää myyntiä sisältävät mainokset. Oman yhdistelmän löydät kokeilemalla.

Digitaalinen markkinionti Twitter

Twitter

Twitter on yhteisö- ja mikroblogipalvelu, jonka käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä internetissä. Tekstipohjaiset viestit eli twiitit, voivat sisältää korkeintaan 140 merkkiä.

  1. Twitterissä voi tykätä muiden twiiteistä, twiitata itse ja kommentoida twiittejä. Aiheet painottuvat usein ajankohtaisiin aiheisiin ja se onkin uurtiskanavien suosima. Twitterissä voi myös ostaa mainostilaa. Twitterin ongelma pienyrittäjän kannalta on tietää, ovatko todelliset potentiaaliset asiakkaat siellä.
  2. Myös Twitterissä visuaalisuudella on todella suuri merkitys.
  3. Oman intressien mukaisia twiittejä voi seurata etsimällä aiheesta hästägien avulla. Myös omiin twiitteihin kannattaa laittaa harkittuja hästägejä. Tärkeintä on tavoittaa kohderyhmä ja saada heidän huomio. (lue lisää hästägien käytöstä)

Pinterest Digitaalinen markkinointi

Pinterest

 Pinterest on virtuaalinen ilmoitustaulu johon voit “kiinnittää” (pin) itselle mieluisia sekä kiinnostavia (interest) kuvia.

  • Kaikki materiaali Pinterestissä on kuvamuodossa ja ne ”merkitään” Pin-toiminnolla. Nämä ryhmitellään aihealueittain, joita kutsutaan boardeiksi. 
  •  Jäsenet merkitsevät kuvia, joita ovat löytäneet internetistä käyttämällä ”Pin it” –painiketta (toimintoa).  
  • Helpoin tapa aloittaa käyttö on seurata omia kavereista / tuttavia. Jotta saat seuraajia, sinun täytyy asentaa myös  Follow me on Pinterest -painike. 
  •  Jos laitat kommenttikenttään hinnan ja valuutan, Pinterest muuttaa tämän automaattisesti pinniin hintalapuksi. Merkittyihin kohteisiin voit myös lisätä hästägejä.

Lisätietoa Pin it-toiminnon asentamisesta täältä.  Lisätietoa Pinterestin käytöstä markkinoinnissa löydä täältä.

Digitaalinen markkinointi SlideShare

Slideshare

Slideshare on nimensä mukaan PowerPoint-esitysten jakopaikka. LinkedIn osti SlideSharen 2012. SlideShare on yrittänyt laajentaa toimintaa ppt-esitysten ulkopuolelle, mutta edelleen suurin osa asiakkaista keskittyy niihin.

SlideShare on hyvä paikka yrityksille, jotka tekevät visuaalisesti houkuttelevia ppt-esityksiä  ja asiakaskunta käyttää myös kyseistä palvelua. SlideShare:ssa esityksen sisältöä tärkeämmäksi muodostuu usein visuaalisuus ja todella hyvän ulkoasun esitys voi saada valtavan määrän katsojia.

Tämä kanava on luonnollisesti muodostunut tärkeäksi erityisesti yritysten välisessä markkinoinnissa ja markkinoinnin automaatio-ominaisuuksia käyttäville yrityksille

Snapchat

Snapchat lanseerattiin 2011 ja se on saavuttanut suuren suosion. Voit lähettää sillä kuvan tai pitkän 15 sekunnin pituisen videon, joka katoaa määrittelemässäsi ajassa (1-10 sekuntia). Suurin käyttäjäryhmä on 13-23-vuotiaat naispuoliset henkilöt (Lähde:AllThings1).

Erityisesti suuret yritykset ovat käyttäneet tätä markkinointiin ja tehneet esimerkiksi 10 sekuntia voimassa olevan videon liittyen johonkin tuotteeseen.

Snapchatilla on myös tarina-mahdollisuus, jossa eri ”snapseja” liitetään toisiinsa ja saadaan aikaan tarina. Nämä säilyvät voimassa 24 tuntia.

Lisätietoa snapchatistä yleisesti ja sen käytöstä yritysmarkkinoinissa..

LinkedIn

LinkedInLinkedIn on tehokas kanava verkostoitumiseen, työnhakuun ja kertomaan sinusta faktoja. Voit laittaa sinne juuri sen verran tietoa kun haluat, mutta tärkeimmät nykyiset ja taustatiedot kannattaa laittaa.

LinkedIn:n käyttömahdollisuuksia:

  1. Etsi yhteistyökumppaneita ja linkitä itsesi sinulle tärkeiden kontaktien kanssa
  2. Voit etsiä ryhmiä, joihin ehkä haluat osallistua. 
  3. Pidä tietosi siellä ajan tasalla. LinkdIn:ssä voi myös julkaista esimerkiksi artikkeleita heidän sääntöjen mukaisesti. LinkedIn on sinänsä oma ”search engine” eli hakukoneoptimointi on siellä tärkeää.

Digitaalinen markkinointi SEOInstagram

  1. Jos alaasi kuuluu voimakkaasti visuaalisuus, Instagram on paikkasi myös. Se voi olla joka tapauksessa paikkasi, tutki sitä lähemmin, muiden mainontaa ja toimintaa ja kuulostele itseäsi.
  2. Instagramiin on helppo julkaista Facebook-mainosten julkaisun yhteydessä. Myös Instagram on parantanut tilastointiaan.
  3. Instagramiin tulee vain neliön muotoisia kuvia:Esimerkiksi Canvalla julkaiset vaikka puhelimella juuri oikean kokoisia kuvia. (katso markkinoinnin sovellukset -artikkeli, jossa on vaihtoehtoja somejulkaisusovelluksista).

Hästägien käyttö

Oletko epävarma, miten kannattaa käyttää hästägejä Twitterissä, Instagramissa ja Facebookissa? Tässä artikkelissa vinkkejä, miten saat niistä parhaiten kaiken irti.

Lue HubSpotin artikkeli How to Use Hashtags on Twitter, Facebook & Instagram. Liity postituslistalle ja tilaa pienyrittäjän markkinointivinkit suoraan sähköpostiisi. Saat myös ensimmäisenä uudet e-kirjat ja muut oppaat. Voit koska tahansa perua tilauksen. Tietosi ovat turvassa, eikä niitä luovuteta ulkopuolisille.