Aloittavan yrittäjän markkinointi

Aloittavan yrittäjän markkinointi

Olen tehnyt yhteistyötä kymmenien aloittavien yrittäjien kanssa ja voin kertoa, että panostusta tarvitaan, niin rahallisesti kuin ajallisestikin, mutta pienilläkin resursseilla voit tehdä markkinointia ja saada paljon aikaan. Korostan aina markkinointisuunnitelman tekoa, koska ilman sitä on vaikea varmistaa, että tehdyt toimenpiteet ovat linjalla yrityksen tavoitteiden kanssa ja että ettei niitä ole ammuttu umpimähkään kokonaisuutta miettimättä. Markkinointisuunnitelma voi hyvin olla liiketoimintasuunnitelmaan yhdistettynä.

Varmista alussa että sivulla on seuraavat asiat ostettuna tai tehtynä alkumetreillä:

  • Markkinointisuunnitelma
  • Visuaalinen ilme, logo, lomakkeet
  • Käyntikortit
  • Kotisivut
  • Facebook-sivut, jos kohderyhmäsi on siellä
  • Hakukoneoptimointi

Ammattimaisella visuaalisella kuvalla luot luotettavan mielikuvan yrityksestä. Myös esimerkiksi blogin pitäminen lisää ansiantintijan mielikuvaa. Tarvitset potentiaalisten asiakkaiden luottamuksen, jotta he ostavat sinulta. Kaikki mitä teet, luo brändiä, mielikuvaa yrityksestäsi. Pienessä yrityksessä usein myös henkilöbrändi on tärkeä.

Uuden yrittäjän markkinoinnin muistilista

Haluatko että tuotteesi löydetään? Panosta markkinointiin. Paraskaan tuote ei myy, jos kukaan ei tiedä siitä mitään.

  1. Markkinointiin panostaminen on muistettava jo rahoitushakemuksia ja budjettia tehdessä – älä tingi siitä. Ilman markkinointia ei ole myyntiä. Markkinointi perustuu aina markkinointisuunnitelmaan, joka on linjassa yritysten liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.
  2. Valitse yrityksellesi nimi, joka toimii hyvin verkossa ja jonka domain-osoite on vapaana. Yrityksen nimi voi olla myös eri kuin domain nimi, mutta domain nimi kannattaa harkita tarkkaan ja käyttää sitä markkinoinnissa, jotta se jäisi mieleen. Hanki domain-osoitteen mukainen sähköposti.
  3. Tuotteista hyvin se mitä myyt. Jos myyt palveluita, mieti, miten voisit esimerkiksi paketoida tai tehdä niitä konkreettisemmiksi. Mieti mikä on se lisäarvo ja hyöty, jonka asiakas saa ja minkä asiakkaan ongelman tuote tai palvelu ratkaisee?
  4. Hinnoittele tuotteesi tai palvelusi. Älä alihinnoittele, se antaa huonolaatuisen kuvan. Ota selvää kilpailijoiden hinnoista ja positioi itsesi markkinoilla.
  5. Rajaa tarkkaan kohderyhmä. Mitä tarkemmin olet rajannut kohderyhmän, sitä paremmin pystyt kohdistamaan markkinoinnin ja myymään enemmän. Tärkeää on myös oppia tuntemaan kohderyhmänsä mahdollisimman hyvin. Mikä heitä valvottaa öisin? Mistä he etsivät tietoa? Miten heidän ostopalkunsa kulkee ja miten siihen voi vaikuttaa? Mistä heidät tavoittaa, millaista kieltä he käyttävät?
  6. Tee kotisivut, jotka palvelevat asiakkaasi tarpeita. Määrittele kotisivuille tarkoitus ja tavoitteet. Facebook-sivut eivät korvaa kotisivuja. Varmista, että sivuilta selviää heti kuka olet, yhteystiedot, mitä myyt ja kenelle. Tee ostamisesta helppoa. Seuraa kotisivusi liikennettä. Hakukoneoptimointi on tärkeää tehdä hyvin  joko itse tai ulkoistettuna.
  7. Hoida some hyvin, siellä sana leviää. Muista päivittää säännöllisesti jotain mielenkiintoista. Omille postauksille voi ostaa Facebookissa myös lisänäkyvyyttä. Panosta niihin kanaviin, joissa kohderyhmäsi on ja hoida mielummin pienempi määrä kanavia hyvin kuin suurempi määrä keskinkertaisesti tai huonosti. Some-kuva on erityisen tärkeää yksinyittäjälle, jonka pitää brändätä myös itseään.
  8. Selvitä, ketkä ovat kilpailijoitasi ja mitä he tekevät. Miten erottaudut heistä asiakkaan näkökulmasta? Miksi juuri sinulta ostettaisiin? Mitä uutta tai parempaa sinä tarjoat? Minkä asiakkaan tarpeen ratkaiset?
  9. Mainostamisessa on paljon vaihtoehtoja. Asetu asiakkaan asemaan ja mieti, mistä saat parhaan tuloksen. Facebook-mainonnassa pystyt kohdentamaan tarkkaan. Google antaa udelle markkinoijalle ilmaista mainosta, jos ostat alkuun itse tietyllä summalla. Tee tavoitteet jokaiselle kampanjalle.
  10. Verkostoidu. Luo uusia, mutta käytä myös vanhoja kontaktejasi. Asiakkaat ovat ihmisiä, ja ihminen suhtautuu tuttuun eri tavoin kuin tuntemattomaan. LinkedIn on erinomainen verkostoitumispaikka. Pienyrittäjän kannattaa verkostoitua mahdollisimman hyvin. Kilpailijatkin saattavat olla yhteistyökumppaneita!
  11. Digiaikanakin käyntikortit ovat edelleen toimiva yhteystietojen vaihdon väline ja visuaalinen sekä konkreettinen asia, joka jää yrityksestäsi kontaktillesi. Panosta myös näihin. Muista myös, että vaikka näyt verkossa hyvin, se ei korvaa puhelinta ja asiakastapaamisia.
  12. Tee tyytyväisistä asiakkaista suosittelijoita ja laita suositukset selkeästi näkyville.
Tehty Yrittäjät ry:n materiaalin pohjalta.
Kohdistaminen